Välkommen till UmeåFlytt

RUT-avdrag vid flytt och städning – Så fungerar det

Vad är RUT-avdrag?

RUT står för Rengöring, Underhåll och Tvätt och är ett skatteavdrag som gäller för vissa hushållsnära tjänster. Sedan 1 augusti 2016 omfattar RUT även många tjänster i samband med flytt, vilket har gjort det betydligt billigare att anlita en professionell flyttfirma.

När du anlitar oss som privatperson kan du dra av 50 % av arbetskostnaden för godkända moment. Det innebär att du betalar halva arbetskostnaden – resten sköter vi direkt med Skatteverket.

RUT-avdraget gäller per person, vilket innebär att om ni är två vuxna i hushållet kan ni tillsammans dra nytta av ett större belopp.

Vilka flyttjänster omfattas av RUT?

Vad gäller om ni är flera i hushållet?

Om ni är två vuxna i hushållet kan ni båda använda era respektive RUT-utrymmen, så länge båda personernas uppgifter är med i bokningen och ni båda är folkbokförda på adressen. På så sätt kan ni få upp till 150 000 kr i avdrag tillsammans per år – något som är extra värdefullt vid större flyttar eller kombinerade tjänster.

Vanliga frågor om RUT-avdrag vid flytt

Vem har rätt till RUT-avdrag?

För att du ska kunna använda RUT-avdraget vid flytt måste följande villkor uppfyllas:

  • Du ska vara minst 18 år gammal vid årets slut.
  • Du ska vara bosatt i Sverige eller betala skatt här för minst 90 % av din inkomst.
  • Du ska äga eller hyra bostaden där tjänsten utförs (eller den du flyttar till).
  • Tjänsten måste utföras i eller i nära anslutning till bostaden.
  • Du får maximalt använda 75 000 kronor per år i RUT-avdrag (från och med 2021).

Det går bra att använda RUT-avdraget även om du flyttar till/från en hyresrätt, bostadsrätt, villa eller fritidshus – så länge du bor eller ska bo i bostaden.

Så fungerar det i praktiken

Hos Umeåflytt gör vi det enkelt för dig att använda RUT-avdraget. När du bokar din flytt- eller städtjänst ser vi till att rätt delar av arbetskostnaden registreras för RUT. Avdraget görs direkt på din faktura, så att du tydligt ser hur mycket du betalar efter avdraget.

Så här går det till:

  1. Du bokar flytt- eller städtjänst hos oss.
  2. Du uppger ditt personnummer så att vi kan ansöka om RUT-avdrag åt dig
  3. Vi gör avdraget direkt på fakturan – du betalar endast hälften av arbetskostnaden.
  4. Vi rapporterar in det till Skatteverket.
  5. Skatteverket betalar ut resterande del till oss.

Du behöver alltså inte ansöka själv, inte fylla i några blanketter, och du får alltid en tydlig redovisning av vad som är avdragsgillt.

Sammanfattning

RUT-avdraget är ett smart sätt att få professionell flytt- och städhjälp till ett betydligt lägre pris. Du slipper stress, tunga lyft och osäkerhet – samtidigt som du får ett ekonomiskt stöd från staten. Hos Umeåflytt gör vi det enkelt för dig att använda RUT – vi sköter allt, från planering till ansökan.

Foltrovägen 48, 907 51 UMEÅ
Tel: 070-309 26 76
E-postadress: karl-henrik@umeaflytt.se
Gratis prisförlag

Få gratis offert

Kontakta oss